May 31, 2013

Wanita dan Hijab

Perbualan di antara A'isyah dan Sarah ( Bukan nama sebenar ) ....

Sarah: Saya dah letih.

A'isyah: Letih sebab apa?

Sarah: Dengan semua orang yang bercakap tentang saya.

A'syah: Siapa?

Sarah:Macam perempuan tu....setiap kali saya dengannya dia suruh saya pakai tudung.

A'isyah:Oh.. itu kan perkara biasa.... tudung selalu menjadi topik utama.

Sarah:Memanglah. saya pun selalu mendengar tentangnya.

A'isyah: Lagipun kan elok kalau awak pakai tudung...

Sarah: Siapa kata?

A'isyah: Ia ada disebut dalam al-Quran kan?


Sarah: Apa yang kita pakai tu tak penting yang penting ialah memiliki hati yang ikhlas dan suci.

A'isyah: habis tu, kenapa awak habiskan masa berjam2 setiap pagi untuk bersolek? awak habiskan banyak wang untuk alat solek. Itu tak termasuk belanja terapi rambut dan diet awak.

Sarah: Tapi saya tak suka pakai tudung.. ia merampas kebebasan saya!

A'isyah: habis tu losyen dan alat solek awak tu buat awak bebas? Beritahu saya apa makna kebebasan bagi awak?

Sarah: Kebebasan adalah melakukan apa saja yang kita suka....

A'isyah: Tidak..Kebebasan adalah melakukan perkara yang baik tanpa perlu bimbangkan apa kata orangl lain....

Sarah: Dengar sini. saya lihat ramai yang tak pakai tudung dan mereka itu baik.... dan ramai yang pakai tudung pun jahat...

A'isyah: Habis tu? Kalau yang baik dengan awak tu kaki botol adakah itu bermakna awak akan jadi kaki botol juga?

Sarah: Saya tak nak jadi fanatik! saya ok dan tak perlu pakai tudung.

A'syah: Maknanya awak fanatik kepada sekular dan ekstremis yang ingkar perintah Allah.

Sarah: Awak tak faham! Kalau saya pakai tudung siapa nak kahwin dengan saya?

A'isyah: Habis tu, orang yang pakai tudung tak pernah kahwin lah?

Sarah: Ok, jika saya kahwin dan suami saya tak suka saya pakai tudung dan dia tak mahu saya bertudung?

A'isyah: Lelaki yang tidak patuh perintah agama tidak patut dikahwini....

Sarah: Habis , siapa nak ambil saya bekerja?

A'isyah: Tentulah syarikat yang hormat kepada pekerja mereka seadanya....

Sarah: Kenapa awak nak berkira sangat hal agama yang hanya melibatkan secebis pakaian ni???

A'isyah: Kenapa awak perlecehkan wanita hanya kerana kasut tinggi dan warna lipstik mereka?

Sarah: Kamu tak jawab soalan saya....

A'isyah: Saya dah jawab.... tudung bukan sekadar pakaian, ia adalah perintah Allah. Ia ditentukan dan wajib dipatuhi untuk semua wanita.Tapi, baju pendek dan seluar ketat awak....

Sarah: Itu fesyen lah! Kenyataanya , tudung adalah pakaian yang diperkenalkan oleh lelaki yang mahu mengawal wanita...

A'isyah: Bagaimana pula dengan wanita yang melawan suami mereka kerana ingin memakai tudung? Dan wanita serta rakan mereka yang dipaksa menanggalkan tudung oleh lelaki?? Apa yang awak nak kata tentang itu??? Orang yang suruh awak pakai tudung itu bukan wanita kan???

Sarah: betul tapi....

A'isyah: tapi fesyen yang direka dan dipromosi oleh syarikat yang dikuasai lelaki buat awak bebas ke? Betul ke lelaki tidak pernah mengawal dan menggunakan wanita sebagai komoditi? sudah lah tu...

Sarah: jap.. saya belum habis cakap...

A'isyah: Awak nak cakap apa? Awak nak cakap lelaki kawal wanita dengan gunakan tudung?

Sarah: Ya!

A'isyah: secara spesifik bagaimana?

Sarah: dengan memberitahu kita macam mana dan apa yang perlu dipakai!

A'isyah: Tidakkan TV, Filem, majalah beritahu awak apa yang perlu dipakai dan bagaimana nak cantik? Bukankah itu mengawal namanya? Pengaruh awak untuk pkai apa yang awak patut pakai??? Mereka bukan saja menguasai awak, tapi pasaran juga...

Sarah: Apa maksud awak?

A'isyah: Maksud saya, mereka yang mencipta majalah itu...mahu awak kelihatan kurus kering dan anoreksia.. macam wanita yang didepan majalah tu..

Sarah: Saya tak faham... apa pula kaitan tudung dengan produk?

A'isyah: Ianya ada kena mengena ... kamu tak perasan ke? Tudung adalah ancaman kepada konsumerisme.. wanita berhabis berbillion ringgit untuk kelihatan kurus kering dan hidup dalam standard fesyen... yang direka oleh manusia ! dan Islam muncul untuk memberitahu luaran itu tidak penting.. sebaliknya, utamakan dalam diri kita . Jangan pedulikan tentang apa yang manusia kata tentang penampilan kita..

Sarah: Sudahlah ! Saya tak mahu pakai tudung ! Ia tak sesuai langsung dalam kehidupan hari ini!

"Dan rugilah mereka yang mengotorkan jiwa mereka" Al-Quran 91:10


Seindah hiasan adalah wanita solehah ~ :)

Nota :

Hijab adalah bentuk mashdar, dan maknanya secara bahasa adalah yang besifat menutup, melindungi, dan mencegah.Dari segi syara’ (istilah) adalah seseorang wanita yang menutup tubuh dan perhiasannya, sehingga orang asing (yang bukan tergolong dari mahramnya) tidak melihat sesuatu pun dari tubuhnya dan perhiasan yang dia kenakan sebagaimana yang diperintahkan supaya ditutup (dihijab). Iaitu ditutup/dihijab dengan pakaiannya atau dengan tinggal di rumahnya.Wanita mukmin berhijab dengan mengenakan khimar (kain tudung/penutup kepala) yang dilabuhkan sehingga ke dada-dada mereka dan dengan mengenakan jilbab yang menutupi seluruh tubuh mereka.

No comments:

Post a Comment