Jun 4, 2013

Kenapa Solat itu tiang agama?

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم

Kenapa Solat itu tiang agama?
Rukun Islam ada 5 iaitu:
✓ Mengucap dua kalimah syahadah
✓ Menunaikan solat fardu lima waktu
✓ Berpuasa pada bulan Ramadan
✓ Membayar zakat
✓ Mengerjakan Haji di Mekah bagi mereka yang mampu
Huraian:
Solat dipilih menjadi tiang agama kerana
1) Di dalam solat terdapat syahadah yakni rukun Islam yang pertama. Tanpa syahadah, solat tidak sah.
2) Dalam solat itu terdapat rukun Islam yang ke-2 iaitu solat itu sendiri.
3) Di dalam solat itu terdapat rukun Islam yang ke-3 iaitu zakat. Zakat itu maknanya suci. Bermaknya sebelum solat kita kena sucikan diri kita daripada hadas kecil, hadas besar. Kemudian kita berwudhu'. Dalam pada masa yang sama kita kena sucikan hati kita dari sebarang kejahatan, sifat mazmumah,sangka buruk, was2 dari syaitan dan sebagainya. Itu maksudnya zakat. Dalam solat, kita kena sucikan zahir batin kita.
4) Di dalam solat terdapat rukun Islam yang ke-4 iaitu puasa. Puasa itu menahan diri. Dalam solat tidak boleh makan, tidak boleh minum. Dalam solat kita kena jaga mata kita, begitu juga dengan perbuatan kita dalam solat, kita menahan diri dari melakukan yang macam2.
5) Rukun Islam yang ke-5 iaitu Haji. Salah satu perbuatan haji ialah tawaf di Kaabah. Dalam solat kita juga menghadap kiblat, iaitu Kaabah itu sendiri.
Inilah antara sebab kenapa Solat itu tiang agama. Sebab itulah siapa yang tidak solat, dia sendiri yang meruntuhkan agamanya.
p/s: Kadang-kadang awak2 marah pada siapa-siapa yang menghina agama Islam dan sebagainya tapi rupanya awak2 yang tidak solat tu, awak2 sendiri yang menghina agama awak2. 

Dah namanya ibadah wajib, solat ini kalau x buat TIADA NILAI kita di sisi ALLAH. Justeru dirikan solat. Mudahan solat itu akan memberi kejayaan di dunia dan akhirat.

Wallahu a'lam

:)

No comments:

Post a Comment